¤F1-es hírek¤ : Juan Pablo Montoya az izgalmas versenyek miatt megy a NASCAR-ba |
Juan Pablo Montoya az izgalmas versenyek miatt megy a NASCAR-ba
NS 2006.07.21. 14:42
Juan Pablo Montoya ezeket a heteket Miamiban tölti, családjával távol tartja magát a Formula–1-től, amelyből kiábrándult. Összeállításunkban feltárjuk, mi vezetett a döntéshez, amely után a NASCAR-ban folytatja pályafutását.
Juan Pablo Montoya történelmet írt, ő az első autóversenyző, aki a Formula–1-ből a NASCAR-ba szerződött. Korábban voltak már olyanok, akik F1-es pályafutásuk előtt vagy után kipróbálták magukat a zárt autós, talán a túraautóhoz hasonlítható sorozatban, Mario Andrettinek és Dan Gurneynak sikerült is futamot nyernie mindkettőben.
Ám amíg az elődök kalandnak tekintették a NASCAR-t, Montoya komolyan veszi, és készen áll arra, hogy belevesse magát. Erre a döntésre az idén jutott, azután, hogy a Formula–1-ben szinte semmi sem jött össze neki, végképp megromlott a kapcsolata a McLaren vezetőivel, és nem kapott ajánlatot másik nagycsapattól. Az első csapás a télen érte, amikor az istálló bejelentette, hogy megszerezte Fernando Alonsót 2007-re, és valamelyik pilótájának mennie kell. Ezt jól dolgozta fel Montoya, mindenképpen meg akarta mutatni, hogy érdemes megtartani. Jól jött neki, hogy Kimi Räikkönent összehozták a Ferrarival, és mindenki arról beszélt, hogy a finn biztosan távozik. Csakhogy ezt éppen az érintettek nem erősítették meg, így megmaradt a kétség, amely jelenleg is árnyékot vet az ügyre. A következő gond az volt, hogy a McLaren-Mercedes az előzetes várakozással ellentétben nincs egy szinten a Ferrarival és a Renault-val, néhány korai versenyt és Räikkönen villanásait leszámítva esélye sem volt a győzelemre. Ahogy haladt előre az idény, úgy csökkent a motiváció a csapaton belül, ami gyötörte Montoyát, és a tengerentúlon ennek már a pályán is egyértelmű jeleit lehetett látni.
A kolumbiai közben az egész paddockban ellenérzést váltott ki azzal, hogy mindenhová magával vitte várandós feleségét, Connie-t és tavaly tavasszal – a válltörését követő lábadozása idején – megszületett Sebastian. Ron Dennis, a McLaren igazgatója nem örült annak, hogy babakocsi áll a motorhome-ban, és a pilótatársak is úgy vélték, hogy ez visszaveti Montoya teljesítményét a pályán.
„Nem értem, miért jó ez nekik – mondta áprilisban a svájci Lyssben található gokartközpontban lapunknak Jarno Trulli. – Én azért nem viszem el a fiamat, Enzót a versenyekre, mert egyrészt roppant fárasztó a sok utazgatás, az ilyen kis gyereknek inkább az állandóság a fontos. Másfelől az apának sem tesz jót, ha ott van a család munka közben, úgy nem tud teljesen a feladatára összpontosítani. Engem nagyon zavarna, hogy ott vannak, de nem tudok velük foglalkozni, nyomasztana, hogy ez nem esik jól nekik, és ez a teljesítményem rovására menne.”
Montoya azzal magyarázta a család közelségét, hogy nem akar lemaradni a legfontosabb pillanatokról. Az indianapolisi futamra teljesen megromlott a viszonya a McLarennel, és amikor otthon maradt Miamiban a családjával, eldöntötte, hogy sokkal jobban jár, ha Amerikában folytatja.
Felhívta egykori CART-os csapatfőnökét, Chip Ganassit, aki korábban azt mondta, hogy gondolkodás nélkül alkalmazná. Felajánlotta magát Ganassinak, akinek IRL- és NASCAR-csapata is van, de mivel Montoya számára nem jelent kihívást az IndyCar, a NASCAR-t célozta meg. Ganassival szinte pillanatok alatt megegyezett, és egy héttel az indianapolisi futam után, a chicagói NASCAR-versenyen bejelentették, hogy Montoya átigazol.
Előtte felhívta Ron Dennist, akit váratlanul ért a döntés. A McLaren már a Monacói GP után pihentetni akarta a kolumbiait, de a második helyével meghosszabbította maradását. Nem sokkal, sőt a bejelentése kapóra jött a McLarennek, amely azonnal lecserélte.
Montoya a második gyereke szeptemberi születéséig Miamiban marad, ahol remekül érzi magát a családjával, és cseppet sem hiányzik neki az F1 ellenséges közege. A NASCAR miatt sokan féltik, de nagyon jóban van néhány pilótával – köztük Jeff Gordonnal, akinek az autóját kipróbálhatta 2003-ban Indianapolisban –, Chicagóban végigjárta a boxutcát, és mindenkiben jó benyomást keltett. A másfél tonnás, 5.8 literes motorral hajtott autó fekszik a stílusának, ráadásul megkeresi a pénzét, évi tízmillió dollár mindenképpen üti majd a markát.
Montoyát tehát nem kell félteni, nem teljesen idegen környezetbe pottyan. A Formula–1 viszont elveszítette egyik nagy egyéniségét, és ha a BMW-nél úgy döntenek, egy másik közönségkedvenc, Jacques Villeneuve is távozik, méghozzá szintén a NASCAR-ba.
|