Jenson Button első F1-es futamát nyerte
2006.08.06. 17:14
Egy parádés, fordulatokban és egyéni tragédiákban gazdag verseny végén Jenson Button haladt át elsőként a célvonalon a Formula–1-es Magyar Nagydíjon, és ezzel az angol pályafutása első futamgyőzelmét szerezte. Button 2000 óta van a száguldó cirkuszban, ez volt a 113. futama. A világbajnokság összetett pontversenyében nem változott a helyzet, mivel az éllovas Fernando Alonso és a hétszeres világbajnok Michael Schumacher is kiesett. A pole pozícióból induló Kimi Räikkönen Vitantonio Liuzzival ütközött össze, így ő is feladta a küzdelmet. A második helyen Pedro de la Rosa (McLaren) zárt, megelőzve Nick Heidfeldet (BMW)
Már a felvezető kör előtti percek is érdekességet tartottak, miután a szombati időmérő edzésen 13. Christian Klien a boxban maradt, onnan kellett rajtolnia, így megüresedett a Michael Schumacher (11.) és a Fernando Alonso (15.) közötti startpozíció. Ez előnyt jelenthetett a spanyol világbajnoknak, az viszont már kevésbé, hogy a délelőtti eső miatt erősen nedves volt az aszfaltcsík, igaz így a szabályok értelmében a csapatok szabadon megválaszthatták abroncsaikat.
A rajtot Kimi Räikkönen kapta el a legjobban, maradt az élen, míg Felipe Massát Rubens Barrichello és Pedro de la Rosa is megelőzte. Michael Schumacher a 4., míg Alonso a 6. helyre zárkózott fel, a spanyol az 1. kör végén kemény csatában előzte meg Massát. Sőt, a Renault klasszisa hamarosan csapattársát, Giancarlo Fisichellát is lehagyta, így feljött közvetlenül a hétszeres világbajnok mögé.
A 4. körben Alonso látványosan körbeautózta M. Schumachert, autója láthatóan jobban tapadt. Az 5. körben de la Rosa simán megelőzte Barrichellót, így az első és a második helyen a McLaren-Mercedes versenyzői száguldottak. A Honda brazil pilótája hamarosan bement a boxba, hogy átmeneti abroncsokra váltsa esőgumijait.
A 7. körben Jenson Button is simán megelőzte M. Schumachert, akit így már két hely választott el Alonsotól.
A 10. körben újabb fordulat következett: az eső felerősödött, így egyre többet csúszkáltak a versenyzők az átmeneti gumik miatt. De la Rosa a 17. körben ment ki a boxba tankolni, majd éppen M. Schumacher és Fisichella mögé tért vissza. A Renault olasz versenyzője hamarosan erőszakosan megelőzte a német klasszist, s a manőver közben kétszer össze is ért az autójuk, s letört a Ferrari első vezetőszárnya. Michael Schumacher be is ment a boxba, hiszen le kellett cserélni a légterelőt. Räikkönen a 18. körben ment ki üzemanyagért, így Alonso került az élre.
A 25. kör érdekes jelenetsort hozott: Alonso ugyanis lekörözte M. Schumachert, mivel a hétszeres világbajnokot már több balszerencsés esemény sújtotta a futamon. Igaz, a Michelin-abroncsok sokkal jobban is tapadtak a Bridgestone-nál. A 27. körben Vitantonio Liuzzi váratlanul lelassult, így az őt lekörözni akaró, 100. F-1-es futamán szereplő Räikkönen nekiment, a levegőbe emelkedő McLaren alaposan összetört, ezért kiesett a finn klasszis. Beküldték a biztonsági autót, így az élen haladó Alonso előnye eltűnt, viszont így kimehetett tankolni, pozícióját nem veszítette el.
A safety-car a 30. körben hagyta el a pályát, s Massa azonnal meg is lökte Ralf Schumachert a 8. helyért. Hamarosan Michael Schumacher megpördült az egyik kanyarnál, de visszatért a menetirányba. A 37. körben az újonc Robert: Kubica megelőzte Massát, és feljött a nyolcadik helyre, élete első versenyén. Michael Schumacher a hetedik helyen elkezdett olyan tempót menni, mint Alonso és Button.
A safety-car a 30. körben hagyta el a pályát, s Massa azonnal meg is lökte Ralf Schumachert a 8. helyért. Hamarosan Michael Schumacher megpördült az egyik kanyarnál, de visszatért a menetirányba. A 37. körben az újonc Robert: Kubica megelőzte Massát, és feljött a nyolcadik helyre, élete első versenyén. Michael Schumacher a hetedik helyen elkezdett olyan tempót menni, mint Alonso és Button.
A Honda brit pilótája körről-körre csökkentette hátrányát, s a 35. körben megérkezett az éllovas mögé. A száradó pályán a Bridgestone-abroncsok tapadtak jobban, így elérhető közelségbe került Button első futamgyőzelme. A szigetországi pilóta a 36. körben tankolt, de gumijait nem cserélték le, s ugyanez volt a helyzet az 5. helyen haladó M. Schumacher esetében is.
Az 51. körben jött a futam legnagyobb drámája: Alonso a boxban járt, de a jobb hátsó kerekénél rosszul rögzítettek. Hamarosan a kerékanya leesett, így a világbajnoki címvédőnek fel kellett adnia a futamot!
Az 54. körben Button száraz abroncsokat kapott, s simán visszatért az élre. Michael Schumacher továbbra is átmeneti gumikkal száguldott, ez kockázatos taktika volt, de az esetleges kerékcsere miatt több helyet veszíthetett volna. Így „csak” egy pozíció veszett el, mivel de la Rosa körönként mp-cekkel faragta hátrányát.
A McLaren-Mercedes spanyol versenyzője a 63. körben ért M. Schumacher mögé, de többszöri próbálkozás ellenére sem tudta megelőzni, egészen a 66. körig. Ekkor megtörtént a helycsere, s közben Heidfeld és Barrichello is megérkezett a hétszeres világbajnokhoz. A BMW-Sauber német versenyzője a 67. körben simán megszerezte a 3. helyet, míg M. Schumacher autója nem bírta a versengést, s emiatt fel kellett adnia a futamot! Újabb dráma, egészen hihetetlen izgalmakat hozott a Magyar Nagydíj a 20 éves Hungaroringen!
A végén már nem változott a legjobbak sorrendje: Jenson Button élete legnagyobb sikerét ünnepelhette, végre megszerezte első győzelmét a Formula 1-ben. Pedro de la Rosa lett a második, ő is legjobbját nyújtotta, először lett dobogós, s a harmadik Nick Heidfeld is fantasztikus sikert ért el.
|