Keserédes búcsú a McLarentől
NS 2006.10.18. 23:25
Kimi Räikkönen Interlagosban áll rajthoz utoljára McLaren-Mercedesszel. A finn öt évvel ezelőtt nagy reményekkel írt alá a wokingi csapathoz, összeállításunkban a gárdánál eltöltött időszakára tekintünk vissza.
A hétvégén a Brazil Nagydíjon búcsúzik a Formula–1 világától az egyelőre hétszeres világbajnok Michael Schumacher, akit a McLarent öt szezon után elhagyó Kimi Räikkönen követ a Ferrarinál. A finn távozása valószínűleg sokakat elkeserít a wokingi istállónál, s feltételezhető, hogy az érintett furcsán tekint majd vissza az elmúlt fél évtizedre.
Az 1979. október 17-én született, vagyis 27. életévét kedden betöltő pilóta annak idején nagy reményekkel igazolt az „ezüst nyilakhoz”, de eredményei elmaradtak a várakozásoktól. A szakértők arra számítottak, hogy Räikkönen lesz a sportág harmadik finn világbajnoka, s bár ez még megvalósulhat, biztosan nem a McLaren lesz a sikerkovács.
2002 – a McLaren meglepő választása Sikeres sauberes bemutatkozását követően Kimi Räikkönen felkeltette a nagycsapatok érdeklődését, de így is meghökkenést keltett, hogy a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen helyére került. A melbourne-i szezonkezdet nagy sikerrel zárult a finn pilóta számára, harmadik lett, így először pezsgőzhetett az F1-ben. Később sorozatos műszaki hibák akadályozták, de az Európai GP-n újra harmadik lett, majd Franciaországban sokáig vezetett, s csak egy olajfolton történő megcsúszás gátolta meg első győzelmében – Michael Schumacher mögött végül második lett. Az év végén Japánban harmadik „bronzérmét” is megszerezte, összesítésben 24 ponttal hatodik lett.
2003 – három pont hiányzott a vb-címhez A McLaren remekül kezdte a szezont: Ausztráliában Coulthard, Malajziában életében először Räikkönen diadalmaskodott, de több győzelemre már nem futotta a csapattól. A finn pilótát azonban alig akadályozták műszaki gondok, így a sorozatos dobogós – legfőképpen 2. – helyek révén végig versenyben volt a világbajnoki címért. Az utolsó, Japán Nagydíj előtt kilencpontos hátránnyal követte az éllovas Michael Schumachert, ám a trónfosztás végül elmaradt. Szuzukában ugyanis a „győzelemre ítéltetett” Räikkönen csak 2. lett, így a német legenda diadalmaskodott.
2004 – csapnivaló év, vigaszként belga siker Az előző idényben még oly megbízható McLaren alaposan visszaesett, miután a csapat tévútra került az MP4–19 fejlesztése során. Räikkönen 18 futamból nyolcat adott fel műszaki hiba miatt, az első három nagydíjon célba sem ért. A finn pilóta négyszer állhatott dobogóra, Belgiumban parádés teljesítményt nyújtott, s megszerezte pályafutása második futamgyőzelmét. Az év végén hetedik lett, 103 (!) ponttal kapott ki Michael Schumachertől.
2005 – a leggyorsabb autó sem volt elég Kimi Räikkönen újra második lett a pontversenyben, de valószínű, hogy nagypapakorában sem lesz igazán boldog, amikor vissza kell emlékeznie erre a szezonra. A botladozással eltelő idénykezdet után ugyanis a McLaren MP4–20 kódjelű konstrukció rendszeresen a leggyorsabb autónak bizonyult, ilyenkor a finn csillag kiemelkedett a mezőnyből. A megbízhatósággal azonban gondok voltak, így a kiegyensúlyozottabb Renault világbajnoki címhez segítette Fernando Alonsót. Räikkönen megszorongatta ugyan a spanyolt, de az év elején összeszedett 27 pontos hátrány ledolgozhatatlannak bizonyult.
2006 – amikor semmi sem sikerül A McLaren szempontjából szinte a 2004-es szezon „tükörképét” láthattuk: az autó lassú és többször megbízhatatlan volt, így Räikkönen csak az edzéseken szólt bele a legjobbak küzdelmébe. Az idény második felében háromszor szerezte meg az első rajthelyet, de a futamokon már nem volt esélye a győzelemre, igaz, hatszor dobogóra állhatott. Összetettben az 5. helyen áll, s szinte csodára lenne szüksége az előrelépéshez.
Kimi Räikkönen az idei szerényebb eredmények ellenére is elszántan várja az interlagosi évzárót, hiszen nem akarja győzelem nélkül zárni a 2006-os sorozatot. Ráadásul öt esztendő után búcsúzik a McLarentől, és szép emlékeket kíván hagyni a wokingi csapatnál.
„A pálya mindig érdekes és eseménydús futamoknak adott otthont, s a szurkolók is remek hangulatot teremtenek. A paulisták őrültek, remélem, most is izgalmas versennyel ajándékozzuk meg őket. Számos előzési lehetőség vár ránk, a legtöbb esélyt az első kanyar kínálja. Ez lesz az utolsó versenyem a McLarennél, s természetesen szomorúan távozom. Nagyszerű időt töltöttünk együtt, s fantasztikus lenne, ha győzelemmel fejezném be itteni szereplésemet. Nehéz dolgom lesz, de keményen odateszem majd magam, s meglátjuk, ez mire lesz elég” – mondta a finn pilóta.
Kimi Räikkönen a legutóbbi három Brazil Nagydíjon egyaránt 2. volt.
|