¤F1-es hírek¤ : Fernando Alonsót megbüntették, Lewis Hamilton indulhat a pole-ból |
Fernando Alonsót megbüntették, Lewis Hamilton indulhat a pole-ból
NS 2007.08.05. 13:45
Megfosztották az első rajtkockás eredményétől Fernando Alonsót, a McLaren-Mercedes pilótáját a 22. Formula—1-es Magyar Nagydíjon, mégpedig azért, amiért az időmérő edzésen, az utolsó boxkiállásnál 10 másodpercig feltartotta Lewis Hamiltont. A 14 órakor kezdődő versenyt így Hamilton kezdi az élről, Alonsót a rajtrács hatodik helyére sorolták vissza. A McLaren-Mercedest csapatként is megbüntették: nem kaphat konstruktőr-világbajnoki pontokat a hungaroringi helyezéséért. A wokingi istálló fellebbezett az utóbbi döntés ellen. Alonsóhoz hasonló büntetést kapott Giancalo Fisichella is (lásd keretes írásunkat).
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) háromtagú versenyfelügyelői testülete nem fogadta el sem Fernando Alonso, sem a McLaren-Mercedes magyarázatát arra a botrányt kiváltó esetre, amely a Magyar Nagydíj szombati időmérő edzésének utolsó előtti percében történt a wokingiak depójában.
Mint ismert, Alonso és a vb-pontversenyben vezető csapattársa, Lewis Hamilton szinte egy időben állt ki az utolsó kerékcserére, hogy mindketten még egy gyors kört fussanak a pályán.
A kétszeres világbajnok spanyol a felvételek tanúsága szerint még 10 másodpercig vesztegelt, miután a „nyalókás ember” már engedélyt adott neki a kihajtásra, így Hamilton végül nem tudta elkezdeni az utolsó gyors körét.
A kockás zászlóval leintett Alonso 1:19,674 perces kört autózott, és ezzel átvette az első helyet az addigi éllovas csapattársától.
Az FIA „mindenható” versenyfelügyelői – a háromtagú testületnek tagja volt a magyar Herczeg Lajos is – mindkét pilótát, valamint az istálló vezetőit – Ron Dennis csapatfőnököt és Dave Ryan csapatmenedzsert– is beidézték, és a meghallgatás után két döntést hoztak.
Egyrészt Alonsót megfosztották az egyes rajtkockától, és a hatodik helyre „dobták vissza” a rajtrácson, másrészt arról rendelkeztek, hogy a McLaren-Mercedes nem kaphat pontokat a gyártók világbajnokságában a pilótái által elért eredmények után.
A versenyfelügyelők részletes indoklásukban megállapították: először Hamilton nem tartotta be a csapat utasítását, mert bár a „benzinégetős” szakasz elején Alonsónak kellett volna először a pályára hajtania a két McLaren-pilóta közül, a fiatal brit a rádión adott utasítások ellenére sem engedte el a kétszeres világbajnok spanyolt.
A rádióbeszélgetések alapján megállapították továbbá, hogy Hamiltont 14:56:44 perckor, azaz három perc 16 mp-cel a kvalifikáció vége előtt hívták ki utoljára a depóba, de aztán 32 másodperccel később már azt mondták neki: „Egy kicsit csökkentsd a tempót, dobj el néhány másodpercet, mert Fernando előtted jön ki a boxba”.
További 18 másodperc múlva, 14:57:34 perckor Alonsót értesítették arról: „Húsz másodpercre állítunk meg”.
A világbajnok McLarenje két perc 14 másodperccel a leintés előtt érkezett meg a garázs elé, és hat másodperc alatt végeztek a kerékcserével a szerelők.
A „nyalókás ember” pontosan 20 másodperccel később, 14:58:12-kor emelte fel a táblát, szabad utat adva a pilótának, aki azonban – állapította meg a tényt a versenyfelügyelőség – további 10 másodpercig maradt állva.
A határozatban leírják: Hamilton emiatt nem tudta időben megkezdeni az utolsó gyors körét.
Tony Scott Andrews, Derek Ledger és Herczeg Lajos a csapattól azt kérdezte, miért hívták ki úgy a két autót, hogy először Hamiltonnak, majd utána gyorsan Alonsónak szóltak, aki előrébb járt a pályán.
FISICHELLÁT IS MEGBÜNTETTÉK
Giancarlo Fisichellát (Renault) is öt hellyel hátrébb sorolták a versenyfelügyelők a rajtrácson a 22. Formula–1-es Magyar Nagydíjon, mert úgy ítélték meg, hogy szükségtelenül tartotta fel a japán Jamamoto Szakont (Skyper-Ferrari) az időmérő edzésen. Az olasz pilóta eredetileg a nyolcadik kockából startolt volna, így azonban csak a 13. helyről vághat majd neki a 70 körös viadalnak. Fisichella a célegyenes előtti hajtűkanyarban akadályozta Jamamotót, azért lassított le, hogy jobban sikerüljön a kigyorsítása.
Alonsót természetesen arról faggatták, miért vesztegelt 10 másodpercig a szabad jelzésnél. Ő azt válaszolta: arról érdeklődött ez idő alatt, vajon megfelelő gumikészletet raktak-e fel az autójára.
Amikor azt kérdezték tőle, miért nem az előző húsz másodpercben próbált erről meggyőződni, azt mondta, azért, mert ez lehetetlen volt, ugyanis visszaszámláltak a fülére.
A triumvirátus határozatában azt is megállapította: a McLaren-Mercedes szükségtelenül tartotta bent 20 mp-ig Alonsót, ezt ugyanis a forgalom nem indokolta. A wokingiak magyarázatát nem fogadták el, és kimondták az ítéletet: a brit-német csapat nem kaphat konstruktőr-világbajnoki pontokat a Magyar Nagydíjon.
A rövid indoklásban azt írják, hogy az incidens rossz fényt vet a sportágra, és általában sérti az autósport érdekeit.
A világbajnok válaszát sem fogadták el, úgy ítélték meg, hogy szükségtelenül tartóztatta fel Hamiltont. Ezért öt hellyel hátrébb sorolta a rajtrácson.
Nem ért egyet a versenyfelügyelők döntésével a McLaren-Mercedes
Ron Dennis, a McLaren-Mercedes csapatfőnöke elhagyja a versenyfelügyelők rezidenciáját Félreértették a versenyfelügyelők a McLaren-Mercedes döntéseit – fejtette ki a véleményét vasárnap délelőtti közleményében a brit-német csapat. Mint megírtuk, a szombati időmérő edzés utolsó perceiben történtek miatt Fernando Alonsót öt hellyel visszasorolták a rajtrácson, és megfosztották esetleges hungaroringi konstruktőr-világbajnoki pontjaitól a McLarent. A versenyek tisztasága, a szabályok és a fair play betartása fölött őrködő testület úgy ítélte meg, hogy Alonso szükségtelenül tartotta fel Lewis Hamiltont a boxutcában, és a helyzet kialakulásában a két versenyző csapata is ludas. A McLaren-Mercedes ezzel messzemenőkig nem ért egyet. „Két olyan kivételes tehetséget menedzselni, mint Fernando és Lewis, sokkal nagyobb kihívás annál, mint csupán egy győztes autót biztosítani számukra” – írja közleményében a McLaren. „Tegnap a csapat mindent azért tett, hogy az egyenlő elbánást fenntartsa, ugyanakkor a küzdelem hevében előfordul, hogy a pilóták versengő természete miatt nem minden a megbeszéltek szerint történik.” „Az időmérő edzésnek abban az őrült szakaszában szükségképpen másodpercek alatt kell döntéseket hozni, hogy az autóink az optimális pillanatban lehessenek kinn a pályán.” „Egyetértünk a versenyfelügyelőkkel abban, hogy négy autó volt a pályán, amikor úgy döntöttünk, hogy Fernandót húsz másodpercig bent tartjuk. Ugyanakkor nem értjük, mi a jelentősége ennek az észrevételnek, hiszen mindenképpen meg kellett becsülni, melyik autó hol van éppen a pályán az utolsó percekben.” „Hasonlóképpen a csapat nem ért egyet azzal, hogy ez a húsz másodperc feltartotta volna Lewist.” „A feszültség Fernando kiállásánál tagadhatatlanul magas volt: azt akartuk, hogy tiszta legyen a pálya, és aggódtunk amiatt, hogy a használt gumik jók lesznek-e. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy Fernando kicsit később jött vissza a pályára.” „Nem hiszünk abban, hogy a többször büntetés helyes, és úgy gondoljuk, hogy a fair playért és az egyenlő elbánásért kifejtett erőfeszítéseinket félreértették.” „Ezzel együtt, néhány órával egy ilyen fontos verseny előtt minden erőnkkel arra összepontosítunk, hogy a pilótáink a lehető legjobb eredményt érjék el.”
|